20170520_114642

Cisternová automobilová stříkačka CAS 30 – T 815-7 6×6 S3VH je určena pro přepravu požárního družstva 1+3 a hasebních prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody. Jejími hlavními výhodami jsou velká nádrž na vodu, terénní podvozek do těžkého terénu a nízká celková výška vozidla.

Toto vozidlo slouží našemu sboru od dubna 2017 a jedná se o vůbec první, zcela novou hasičskou cisternu ve službách JSDH Liteň. Podvozek vychází z klasické tatrovácké koncepce páteřové roury (typ podvozku T815–731R32 26.325.6×6.1/411). Jednotlivé nápravy jsou s výkyvnými polonápravami, stabilizátory, mezi nápravovými a osovými diferenciály a všechny jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Pohon na zadní nápravy je stálý s připojitelným pohonem na přední nápravu. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž. Světlá výška podvozku je 350 mm a lze ji upravit přímo z kabiny (- 120 mm a + 90 mm). Na předním nárazníku je na dvou pomocných závěsech (zatížitelnost v tahu 145 kN) lanový naviják o tahové síle 5300 kg.  

Vozidlo je poháněno vzduchem chlazeným vznětovým osmiválcem (typ T3D-928.30) s mecha­nickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) o výkonu 325 kW při 1800 ot/min, s maximálním krouticím momentem 2100 Nm dostupným od 1100 – 1200 ot/min. Motor splňuje normu Euro 5, je přeplňovaný turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku obtokem turbíny a chlazením plnícího vzduchu. Zdvihový objem motoru je 12 667 cm3. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek. Převodovka je čtrnáctistupňová, plně synchronizovaná (typ 14TS 210T) s polo automatizovaným řazením Norgren. Maximální rychlost vozidla je 100 km/h.

Kabina je osazena čtyřmi plnohodnotnými sedadly, včetně hlavových opěrek a samonavíjecích pásů. V sedadle velitele je upevněn jeden izolační dýchací přístroj Drager PSS 3000. Kabina je vybavena nezávislým topením na chodu motoru.  Je vybavena například ručními svítilnami, čtyřmi ručními radiostanicemi, couvací kamerou, zdravotnickým batohem a jiným drobným vybavením.

Účelová nástavba je k podvozku upevněna bez použití pomocného rámu, takže díky tomu má vozidlo nízkou celkovou výšku (2 850 mm). Nástavba je konstruována technologií montovaných a lepených hliníhových profilů a plechů. Přední část nástavby tvoří dvě průchozí skříně, druhou pak nádrže a ve třetí části najdeme dvě skříně pro technické prostředky a čerpadlo. Skříně jsou kryty hliníkovými roletkami s podélnými madly, pracoviště strojníka se pak skrývá za nahoru výklopnými dveřmi.

Nádrž na vodu má objem 9000 litrů, nádrž na pěnidlo má objem 540 litrů. Výkon čerpadla je 3000 l/min při jmenovité sací výšce 3 m a jmenovitém provozním tlaku 1 MPa v nízkotlakém režimu a 300 l/min při jmenovité sací výšce 3 m a jmenovitém tlaku 40 MPa ve vysokotlakém režimu. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou, která lze ovládat i ručně. Čerpadlo umožňuje hasební práce v nízkotlakém i vysokotlakém režimu současně. Pro zásah hasební vodou může čerpadlo použít jak vlastní zdroj (nádrž), tak volný zdroj (řeka, rybník, potok atd). V přední části vozidla pod nárazníkem je asanační lišta s třemi tryskami. Na střechu nástavby lze namontovat vodní dělo-lafetovou proudnici, které je přenosné a lze tak použít i jako přenosný monitor (přenosné vodní dělo na vlastním podstavci). Účinný dostřik vodního děla je v roztříštěném proudu 15 metrů a v kompaktním proudu 29 metrů.

V horních bocích nástavby jsou zabudované LED reflektory pro osvětlení pracovního prostoru okolo nástavby. Všechno výstražné zařízení modré barvy je provedeno v technologii LED, včetně výstražné aleje oranžové barvy v zadní části nástavby. 

V nástavbě je umístěno kromě prostředků pro zdolávání požáru i další vybavení, které hasiči potřebuji při své práci. Jedná se zejména o motorovou pilu, dýchací přístroje, ženijní nářadí, nastavovací žebříky, trhací hák, elektrocentrála a další technický prostředky. Celková váha vozidla s plnými nádržemi je 25 000 kg. 

Souhrn technických údajů:

  • Délka: 9 190 mm, (s lanovým navijákem 9330 mm)
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška:  2 850 mm
  • Světlá výška pod nápravou:  360 mm
  • Brodivost: 1 200 mm 
  • Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / -120 mm.
  • Hmotnosti vozidla: Provozní 14 750 kg, celková 25 000 kg
  • Typ motoru: naftový, přeplňovaný, chlazený vzduchem
  • Výkon motoru 325 kW/1 800 min-1, 2100 Nm při 1100 – 1200 ot./min, plní EURO 5
  • Náhon 6×6 s připojitelným pohonem přední nápravy
  • Převodovka: Mechanická s poloautomatickým elektronickým řazením, 14 stupňů vpřed, 2 vzad
  • Brzdový systém: 4 na sobě nezávislé systémy s ABS
  • Objem palivové nádrže (nafta / AdBlue) 180 l / 67 l
  • Maximální rychlost vozidla 100 km/h
  • Počet míst k sezení 1 + 3
  • Nádrž na vodu: 9 000 l
  • Nádrž na pěnidlo: 540 l
  • Typ čerpadla: THT PAK 3000 L250
  • Jm. průtok čerpadla – nízkotlaký stupeň: 3.000 l/min při 1.0 MPa/sac. výška 3 m
  • Jm. průtok čerpadla – vysokotlaký´ stupeň: 300 l/min, při 4.0 MPa/sac. výška 3 m

 

palakat-A3-IROP-Publicita